שלב רביעי: איך לבחור בית אבות?

בחירת בית אבותכיום, חלק ניכר מבתי האבות בישראל מספק תנאים טובים מאוד ואפילו מצוינים לשוהים בהם. שלא כמו בעבר, כאשר בתי אבות נחשבו על פי רוב למוסדות ברמה נמוכה, שנועדו לשרת בעיקר קשישים עריריים או כאלה שהיו חסרי אמצעים, המצב כיום שונה לחלוטין.

חלק ניכר מבתי האבות הינם מוסדות פרטיים, אשר מעניקים מגוון רחב של שירותים מסוגים שונים. לעיתים, מדובר על מוסדות שידועים יותר בשם "בתי דיור מוגן" והללו נועדו לאנשים בתפקוד גבוה. במסגרת בתי דיור מוגן אלה מסופקים מגוון רחב של שירותים, שתורמים לאיכות חיים גבוהה ולא פעם ניתן למצוא בהם יחידות דיור זוגיות, לזוג שבוחר להתגורר שם במקום בדירה הפרטית.

לעיתים אחרות מדובר על מוסדות שנועדו לספק מענה לצרכים רפואיים ונפשיים שונים. מקומות אלה נועדו להתאים לבני האוכלוסייה הבוגרת, שנזקקים לסביבה מוגנת יותר, שתספק להם מענה התואם את צרכיהם. כאן יסופקו משאבים ומטפלים לטיפול צמוד יותר, לעיתים מסביב לשעון.

לאור ההיצע הרב של בתי אבות לסוגיהם, הנבדלים בסוגי השירותים לדייר, בתנאי הקבלה, בסוגי הטיפול וההשגחה הרפואיים הזמינים, בעלויות השהייה ובפרמטרים נוספים, צפה ועולה ביתר שאת השאלה – איך כדאי לבחור בית אבות.

על מנת לספק תשובה ברורה לשאלה כזאת, שאיננה פשוטה כלל ועיקר, בחרנו לסקר כמה קריטריונים, שכולם חשובים ולכולם כדאי להתייחס בתהליך הבחירה. בין היתר מדובר על בירור צרכים מקיף, קיום רישיון הפעלה, יכולת מימון לרבות אפשרויות סבסוד, התייחסות רצינית למלצות וגם היחס של הצוות בכללותו לאנשים השוהים בו ורואים בו את ביתם.

בירור צרכי הקשיש

באופן טבעי, הקריטריון הראשון ואולי גם החשוב ביותר שמצריך התייחסות לפני בחירת בית האבות הוא בירור צרכי הקשיש. בלי התייחסות עמוקה לצרכיו של הקשיש, לא ניתן יהיה למצוא את המקום המתאים ביותר עבורו, גם אם לכאורה בוחרים במקום איכותי ובעל שם.

בשלב זה ישנו הבדל בין אנשים בני הגיל השלישי שהינם צלולים לבין כאלה שסובלים מירידה כלשהי ביכולת הקוגניטיבית. כאשר מדובר על אדם מבוגר אך צלול בראשו, קל יותר להתייחס לצרכיו באופן ישיר וכפי שהוא רואה אותם, אם כי גם כאן מומלץ להיעזר תוך כדי התהליך גם בבן משפחה או אפילו ביועצים מקצועיים או בעובדים סוציאליים.

דוגמאות לצרכים שונים של קשישים ניתן למצוא ברשימה הבאה:

  • צורך ראשון הוא הצורך בפרטיות –  כאן כדאי לדעת שקיימים בתי אבות שבהם החדרים הם פרטיים, אולם לא תמיד מקומות כאלה אפשריים מבחינה כלכלית. בהמשך נתאר דרכים להוזיל את השהות, אבל כדאי לדעת שיש מקומות שבהם המגורים יכולים להיות של כמה אנשים בחדר ובכך העלות נעשית זולה יותר ונגישה יותר למי שאמצעיו הכספיים מוגבלים.
  • צורך נוסף הוא הצורך במגורים זוגיים – כאמור, ישנם מקרים שבהם שני בני זוג בוגרים שואפים לעבור לבית דיור מוגן איכותי, מהשורה הראשונה. כאן ניתן למצוא בתי דיור שמספקים יחידות דיור לזוג בגדלים שונים ובאיכויות משתנות. מקרה אחר מתייחס למגורים שנועדו לקשיש יחיד, אך כזה שנזקק לעובד סיעודי פרטי (על פי רוב עובד זר). גם כאן צריך לבחור במקום שמספק תנאים המתאימים לכך.
  • עוד צורך הינו הצורך בתעסוקה ובבילוי –  כאן ניתן למצוא מגוון רחב של אפשרויות שונות, לרבות סרטים, הרצאות, חוגים, ספריה, ריפוי בעיסוק ועוד. על פי רוב, בתי הדיור המוגן היוקרתיים ביותר יציעו את השירותים המגוונים ביותר, אך זהו אינו כלל שנכון תמיד. בנוסף, יש לשים לב בעת חתימת החוזה שחלק מהשירותים ניתנים לכולם בעוד שחלק אחר ניתן כתוספת רשות, בתשלום נוסף. ראו עוד במגזין תעסוקה והבילוי הגדול של בני גיל הזהב – 60plus-israel.co.il
  • צורך חשוב ובעל חשיבות עליונה הינו הצורך בטיפול רפואי זמין – כאן חשוב לדעת שחלק מבתי האבות נועדו מעצם טבעם לספק שירותים בעיקר לאוכלוסייה בריאה. גם בהם ניתן יהיה למצוא אנשי צוות רפואיים, אבל מקומות אלה לא תמיד יהיו ערוכים לספק שירותים סיעודיים שונים או מסביב לשעון. יש לציין שחלק מבתי האבות שנועדו בעיקר לאוכלוסייה בריאה, בדרך כלל, כוללים גם מחלקה נפרדת לדיירים במצב סיעודי כזה או אחר, ולעיתים גם למי שמוגדר כתשוש נפש או למי שסובלים ממחלות של דמנציה במצב מתקדם.

חשוב לציין שרשימת צרכים זו אינה מלאה. קשישים, בדיוק כמו אנשים צעירים, נבדלים אלה מאלה בהעדפותיהם השונות ובדרך ההסתכלות שלהם על החיים ועל עצמם. לכן, חשוב להתייחס גם לצרכים נוספים כגון קירבה לילדים ולנכדים, קירבה למקומות בילוי חיצוניים ועוד. יש לציין שיש המעדיפים להתגורר במקום שבו קיימים דיירים רבים ואילו אחרים יעדיפו דווקא בית דיור קטן יותר ואינטימי יותר.

רישיון הפעלה

לבד מבחינה של צרכי הקשיש, יש להתייחס בתהליך הבחירה בבית האבות לקיומו של רישיון הפעלה בתוקף. בישראל ישנה חקיקה מתקדמת בעניין רישוי עסקים בכלל ודרישה לרישיון לניהול בית אבות (במקרה של בית אבות לעצמאים ולתשושים) או רשיון משרד הבריאות לניהול בית חולים (לתי אבות סיעודי / סיעודי מורכב ותשושי נפש) בתוך כך ישנם סעיפים בחוק ובתקנות המתייחסים בפירוט לבתי אבות ולבתי דיור מוגן מכל הסוגים.

העובדה שמקום אחד איננו פועל תחת רישיון ואילו אחר פועל כחוק, איננה שולית כלל ועיקר. קיומו של רישיון מבטיח שבעלי המקום עומדים בקריטריונים ובסטנדרטים מתבקשים של איכות ושל בטיחות. בין היתר, קבלה של רישיון מצריכה עמידה בתנאי בטיחות אש, עמידה בתנאים של תברואה, עמידה בתקני בינוי, תפעול מטבח ברמה נדרשת ועוד.

חשוב לדעת – מקום שאיננו פועל עם רישיון הוא למעשה מקום שפועל בניגוד לחוק, והדבר מהווה סכנה אמתית לדייריו. יתר על כן, על מקום כזה מרחפת כל העת סכנת סגירה, והתממשותו של תרחיש כזה מהווה מכה קשה לדיירים שצריכים למצוא מקום חלופי ולעיתים אף מאבדים תוך כדי כך כסף רב, ששולם מראש.

עלויות וסבסוד על ידי הרשויות

מכיוון שבתי האבות בישראל נבדלים מאוד אלו מאלו הן ברמת השירותים, הן בסוגי השירותים, הן בסוגי הפעילויות, הן בגודל החדרים, הן במיקום והן במאפיינים נוספים, אין להתפלא על כך שקיימת שונות רבה במחירי השהייה.

בבתי האבות נדרש תשלום חודשי וזה השוני העיקרי מבתי דיור מוגן אשר בהם על הקשיש לספק סכום כספי ניכר שנמצא בפיקדון. סכום כספי זה משמש מעין סוג של ערבות, כאשר מדי שנה מתקזז חלק מסוים מהפיקדון.

בהיבט של בחירת בית האבות המתאים, אין ספק שלעלות השהיה יש השפעה ניכרת, שכן אנשים שונים נבדלים ביכולותיהם הכספיות. לכאורה, השהות בבתי אבות בישראל אמורה להיות חסומה בפני חלק ניכר מהציבור של בני הגיל השלישי, אבל לא כך הוא. עבור קשישים רבים ישנה אפשרות ממשית להוזיל את עלות השהייה, תוך פנייה לרשויות שונות לרבות עובדים סוציאליים ומשרד הרווחה, משרד הבריאות ולעיתים גם קופות החולים.

בין הקריטריונים שישפיעו על האפשרות לקבל סיוע וסבסוד של דמי השהיה נזכיר את:

  • מצבו הרפואי והנפשי של הקשיש, עם דגש על מצב סיעודי מלא או חלקי וירידה קוגניטיבית.
  • קיום המלצה מעובד סוציאלי.
  • גובה ההכנסות החודשיות של הקשיש לרבות פנסיה, קצבת ביטוח לאומי והכנסות אחרות.
  • רמת ההשתכרות של ילדי הקשיש ובני זוגם.
  • קיומה של דירה בבעלות הקשיש ועוד.

בבתי אבות לעצמאים ולתשושים ניתן לקבל קוד השמה של משרד הרווחה ואילו בבתי אבות לסיעודיים ולתשושי נפש ניתן לקבל קוד של משרד הבריאות.

מימון השהות במחלקות סיעודי מורכב הינו על ידי קופות החולים עם השתתפות עצמית של כ-120 ש"ח ליום.

המלצות

שלב חשוב נוסף, שלא כדאי לוותר עליו בעת שבוחנים סוגים שונים של בתי אבות, הינו השלב של איסוף חוות דעת אודות המקומות השונים. איסוף של המלצות כדאי לבצע אחרי שמצליחים להתמקד ולסנן את המקומות שאינם מתאימים, וההתלבטות קיימת אודות שניים או שלושה בתי אבות.

את ההמלצות כדאי ומומלץ לאסוף באמצעות פניה לכמה גורמים:

  • רופא המשפחה אשר יכול לבחון האם הקשיש יכול להמשיך לגור בביתו בבטחה
  • דיירים קיימים של בית האבות, שיכולים להיות מכריו של הקשיש, אך לא בהכרח. כפי שמקובל לפנות לדיירי השכונה ולשכנים לפני החלטת קניה של דירה חדשה, כך כדאי לעשות גם במקרה זה.
  • בדיקת המלצות באמצעות האינטרנט – בזכות עידן המידע, אין ספק שהאינטרנט הוא מקום שקל למצוא בו חוות דעת על מגוון רחב של בתי אבות, מכל הסוגים ומכל המינים.
  • פניה לחברות המתמחות ביעוץ והשמה לבתי אבות. חברות אלו נותנות את השירות ללא תשלום של המשפחה ומתמחות בהתאמת המקום הנכון לקשיש.

יחס למטופלים ולשוהים

הקריטריון האחרון שנזכיר, שהינו בעל חשיבות רבה מאוד בבחירת בית האבות המתאים ביותר, הינו היחס לקשישים השוהים בו. אין ספק שמי שיכול להרשות זאת לעצמו, יתייחס בכובד ראש למאפיינים כמו גודל החדרים, מגוון השירותים, סוגי הפעילויות, כרי דשא זמינים ומיקום מרכזי. יחד עם זאת, דברים אלה הם רק צד אחד של המטבע.

הצד השני והחשוב של המטבע הוא היחס למטופלים. גם בית האבות היוקרתי ביותר, זה שנראה על פניו כבחירה מושלמת, לא יהיה מוצלח אם רמת השירות והיחס לשוהים בו לא יהיו ברמה גבוהה. רמת שירות גבוהה ויחס למטופלים מתחילים, מטבע הדברים, מלמעלה.

בית אבות או בית דיור מוגן שהנהלתו רואה את ייעודה בהענקת איכות חיים ראויה לשוהים, ינחיל את השירות המצוין לכל העובדים וספקי השירות. מקום כזה יעסיק אנשי משק בית, רופאים ואחיות ועובדים נוספים שנותנים יחס איכותי, שמאפיין את מי שמכיר בערך עבודתו ובחשיבות יחסי האנוש.

בית אבות שהנהלתו מתייחסת לקשיש ולמשפחתו בתוך "לקוחות" במובן הצר והכלכלי של המילה, יספקו בדרך כלל יחס טוב פחות ולעיתים אפילו במידה משמעותית.

לסיכום, כפי שראינו, ההחלטה באיזה בית אבות לבחור נשענת על קריטריונים רבים, שכולם חשובים. התייחסות נאותה לכל הקריטריונים הללו תצריך אמנם זמן ומאמץ, אבל הדבר יוביל לבחירה מושכלת יותר ונכונה יותר. שינוי מקום המגורים לאחר שהות מה בבית אבות, עשוי להיות קשה ובעייתי, ולכן לא כדאי לוותר על עבודת מחקר מקיפה, לבחירה נכונה.

חשוב לזכור, בית האבות או בית הדיור המוגן אינם ספקי שירות סתם. מדובר על מקומות שיהוו עבור הקשיש בית למשך תקופה חשובה בחייו, ולאור העלייה בתוחלת החיים, לעיתים אפילו למשך שנים רבות.

אם אתם עדיין מתלבטים ולא בטוחים איזה בית אבות הכי מתאים לכם, אתר human.co.il הינו אתר מידע מקיף המכיל בתוכו את כלל בתי האבות ובתי דיור מוגן בארץ.

אל תמהרו להחליט, חשוב שההחלטה תתבצע בלב שלם תוך הקפדה על בירור הפרטים הקטנים על מנת לחסוך דאגה מרובה בעתיד. שיהיה בהצלחה!


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715433

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר